Innendørs: transparent tak og eksponert bæresystem i tre.  Området brytes opp av et frittstående, ovalt auditorium i tre. Foto

Førde videregående skole

En god skole med et godt flow

Nye Førde VGS samler funktioner fra Øyrane og Hafstad vgs på ét sted og tilbyder en fremtidsorienteret og fleksibel løsning til at dække nye funktioner, håndtere grupper med forskellige behov og ændre plads til nye formål.

Transformation til en samlet enhed

Målet er at bygge et nyt, samlet og stærkt uddannelses- og kompetencecenter i Førde, hvor amtets aktiviteter i dag er spredt på flere bygninger. Bygherren ønsker et fleksibelt center med fremtidsorienterede løsninger og masser af plads til interaktion og fælles brug. Projektet »Delta« samler funktioner fra gymnasierne Øyrane og Hafstad på ét sted og omfatter også en ny tandlægeklinik.

Skolen består af flere fagområder og mange elevgrupper. Hver med sin egen karakter og særlige behov. Centret giver plads til at være alene og plads til at mødes. Skolen er formet og præget af sit indhold, fra fagområdernes unikke karakter til hver enkelt elev. At mødes og være sammen er en hjørnesten i et inkluderende læringsmiljø. Tværfagligt samarbejde skal være let og naturligt, og eleven skal blive set og mødt af skolens personale.

Hovedkonceptet er at skabe et samlende miljø for 1.000 elever inden for et område, der består af eksisterende bygninger, nye baser og en multihal. Hver base har en klar identitet, samtidig med at alle samles omkring et fælles hjerterum i bygningen. Det skaber synlighed på tværs af fag og god kontakt mellem elever og personale. Hjerterummets bevægelser strækker sig ud i udendørsarealer, som udgør et vigtigt knudepunkt for Førdes nye kvarter i Elveløkka.

Juryens udtalelse

Juryen var imponeret over, hvor kompakt, afslappet og elegant anlægget fremstår som helhed. Vigtige fællesfunktioner er samlet i et synligt og centralt placeret »hjerte« af skolen. Alle baser ligger i kort afstand og har lige adgang til centret. Det giver anlægget en klar struktur med fremragende logistik og et godt samlet flow. Anlægget - nye bygninger og eksisterende bygninger - fremstår som »en enkelt skole«. De nye bygninger har kompakte og stramme hovedformer og er godt integreret med de eksisterende bygninger. Facaderne på de gamle og nye bygninger er godt afstemt og spiller sammen som en helhed. Ved hovedindgangen er facaden trukket ind på første sal, hvilket giver fin variation og overdækkede udearealer. De udendørs rekreative områder bliver en sammenhængende og solrig sekvens af grønne lunde og rummelige pladser med gode forbindelser til gangstierne fra centret.

Vis mindre

Førde videregående skole forklædt i vintersne.

Store vinduer lukker dagslys og natur ind og skaber gode arbejdsforhold.

Udearealerne bliver et sammenhængende forløb af naturlige lunger og rummelige pladser med gode forbindelser til fodgængerruterne fra bymidten.

At mødes og være sammen er en grundsten i et inkluderende læringsmiljø. Tværfagligt samarbejde skal være let og naturligt, og eleven skal blive set og mødt af skolens personale.

Vil du vide mere om projektet?